wintertijd

Slapen, we weten het allemaal, is heel erg belangrijk! Heb je eindelijk je kind(eren) in een lekker ritme, moet je twee keer per jaar een nieuwe tijd zetten… En kan je als ouder weer samen je kind werken aan goed in- of doorslapen.

Vooral kleine kinderen hebben erg veel last van dat uur tijdverschil… Een uur tijdverschil lijkt misschien niks, maar het zorgt er wel voor dat het biorime van die kleine lijfjes even helemaal van slag is. Als de tijd een uur vooruitgaat (zomertijd), is het fijn als je kindje een uurtje later wakker wordt en dit volhoudt… (Tenzij je ’s ochtends op tijd de deur uit moet natuurlijk!) Gaat de tijd een uur terug, dan is het ineens wel erg vroeg wakker worden…

Hier wat tips om over na te denken en mogelijk door te voeren. Ook om je wat gerust te stellen; met de juiste instelling komt het echt wel weer goed! En soms duurt het wat langer, maar uiteindelijk wordt het weer gewoon normale tijd wakker worden.

Verschuiven van de tijd

Je kan ervoor kiezen om een dag of vier van te voren te beginnen met elke dag de tijd te verschuiven met een kwartiertje. Leg je kindje er steeds een kwartier eerder (of later) in. Op die manier went je kind langzaam aan de nieuwe tijd.

Hardcore nieuwe ritme pakken

Ook kan je hardcore de nieuwe slaaptijd ingaan: meegaan in de nieuwe tijd. Dus een uur eerder naar bed brengen en wachten tot ze in slaap vallen of rekken en dan dus vooral doorzetten!! Meestal kan je ervan uit gaan dat het na een week weer op de normale tijd wakker worden is.

Het naar bed brengen, kan wel voor problemen zorgen als je kind gewoon nog niet moe is. Je kan zelf het beste inschatten of je dit doorpakt of dat je het steeds met een kwartiertje vervroegd.

(Slaap)klokje voor oudere kids

Feit is wel dat oudere kinderen hun ritme sneller oppakken dan kleintjes. Je kan hen beter uitleggen waarom het zo gek voelt, hen beter uitleggen wat ze moeten doen als ze wakker worden, bijv een boekje lezen. Ook kan een slaapwakker helpen als ze nog geen klok kunnen kijken. Mijn zoon van bijna vier jaar weet door zijn schaapjes-klok of hij al mag opstaan door de verschillende kleuren die de klok aangeeft.
Aan de andere kan kunnen baby’s door middel van een voeding dit bioritme weer makkelijker regelen. Dus doe hier je voordeel mee, voedingstijden aanpassen en in bed leggen als het bedtijd is!

Voeding

Belangrijk is hier de voeding!! Zorg dat je kindje met een lekker vol buikje in bed ligt! Dat ze iig niet door de honger wakker worden… Doordat je de tijden van de voeding aanpakt, regelt dit het bio-ritme en dat helpt mee aan het slapen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *