wintertijd kinderen

Dit weekend is het weer zo ver; in de nacht van zaterdag 24 oktober gaat de klok om 3:00 een uur terug.  

Wintertijd;
Voor er kinderen zijn, zijn de meeste mensen erg blij met dit extra uurtje slaap. Maar ouders met (jonge) kinderen staan hier minder om te springen, want dit betekent in de praktijk dat kinderen lekker om 6:00 wakker worden ipv de vaak gebruikelijke 7:00u… 

Slaap, we weten het allemaal, is heel erg belangrijk! Heb je eindelijk je kind(eren) in een lekker ritme, moet je twee keer per jaar een nieuwe tijd zetten door bijv. de wintertijd… En kan je als ouder weer samen je kind werken aan goed (in- of door)slapen. 

Vooral kleine kinderen hebben erg veel last van dat uur tijdverschil tijdens de wintertijd… Een uur tijdverschil lijkt misschien niks, maar het zorgt er wel voor dat het biorime van die kleine lijfjes even helemaal van slag is.  Gaat de tijd een uur terug, dan is het ineens wel erg vroeg wakker worden…
Volgens Roselyne Rijsman, neuroloog bij het Haaglanden Medisch Centrum kost het kinderen enkele dagen om het nieuwe ritme eigen te maken. Belangrijk is dat je direct het gedrag aanpast en rekening houdt met de bed- en eettijden, zodat de verandering niet langer dan een week duurt. 

Hier wat tips om over na te denken en mogelijk door te voeren. Ook om je wat gerust te stellen; met de juiste instelling en doorzetten komt het echt wel weer goed! 

Verschuiven van de wintertijd

Je kan ervoor kiezen om een dag of vier van te voren te beginnen met elke dag de tijd te verschuiven met een kwartiertje. Leg je kindje er steeds een kwartier eerder (of later) in. Op die manier went je kind langzaam aan de nieuwe tijd.

Hardcore nieuwe ritme pakken

Ook kan je hardcore de nieuwe slaaptijd ingaan: meegaan in de nieuwe tijd. Dus een uur eerder naar bed brengen en wachten tot ze in slaap vallen of rekken en dan dus vooral doorzetten!! Meestal kan je ervan uit gaan dat het na een week weer op de normale tijd wakker worden is.

Het naar bed brengen, kan wel voor problemen zorgen als je kind gewoon nog niet moe is. Je kan zelf het beste inschatten of je dit doorpakt of dat je het steeds met een kwartiertje vervroegd.

(Slaap)klokje voor oudere kids

Feit is wel dat oudere kinderen hun ritme sneller oppakken dan kleintjes. Je kan hen beter uitleggen waarom het zo gek voelt, hen beter uitleggen wat ze moeten doen als ze wakker worden, bijv een boekje lezen. Ook kan een slaapwekker helpen als ze nog geen klok kunnen kijken. Mijn zoon wist vanaf 3 jaar of hij al mocht opstaan door zijn schaapjes-klok.
Aan de andere kan kunnen baby’s door middel van een voeding dit bioritme weer makkelijker regelen. Dus doe hier je voordeel mee; voedingstijden aanpassen en in bed leggen als het bedtijd is!

Voeding bij wintertijd

Belangrijk is hier de voeding!! Zorg dat je kindje met een lekker vol buikje in bed ligt! Dat ze i.i.g. niet door de honger wakker worden… Doordat je de tijden van de voeding aanpakt, regelt dit het bio-ritme en dat helpt mee aan het slapen.
Fijn is het te weten dat het aanpassen aan de wintertijd makkelijker verloopt dan de zomertijd. Dat komt omdat het ritme tussen de 24 en 25 uur ligt. En door onder meer het eetpatroon aan te passen, wordt het in 24 uur gedrukt.

Let ook op voldoende slaap overdag. Want zoals ik altijd zeg; slaap leidt tot slaap! Zorg dat je kind niet oververmoeid is als hij naar bed gaat. Kijk goed naar z’n slaapsignalen. (Lees mijn blog over slaap als je meer inzicht in hulp wil)

Lukt het na een week van de wintertijd niet om het slapen weer op de rit te krijgen en wil je even met me sparren? Neem contact op en samen zorgen we weer voor een goede nachtrust!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *