eetprobleem bij 7-8-9 jaar

Mijn kind eet niet

Weigert je kind om z’n groente op te eten, iets nieuws te proeven of om überhaupt iets te eten?
Niet raar!! Veel kinderen weigeren regelmatig om te eten. En dat maakt je als ouders machteloos en ook gefrustreerd. Eten is belangrijk, en dus is het logisch dat je je zorgen maakt over eetproblemen bij je kind.

Eten is naast slapen en zindelijk worden een moeilijk gegeven waar je je als ouder onmachtig over kan voelen. En het gevoel hebt dat je er geen directe grip op hebt. Je kan je kind nou eenmaal niet in slaap toveren en je kan hem ook geen eten laten doorslikken.

Je kan je kind niet forceren om te eten… Maar wat kan je wel doen als je kind niet eet? Hoe ga je hiermee om? Hoe zorg je er voor dat je kind gezonde eetgewoontes krijgt?

Ook bij eetproblemen van je kind geldt;
verbieden werkt averechts, grenzen stellen niet!!

Het valt me in mijn directe omgeving op, maar ook tijdens vakanties of in restaurants; heel veel kinderen eten slecht of met bijzondere eisen. De meeste kinderen eten graag de grote P (pizza, patat of pannenkoeken). Maar ook hebben veel kinderen speciale eisen en eten bijvoorbeeld alleen pasta zonder saus, de saus apart, of alleen met ketchup. 

Ik begeleid veel ouders die thuis uitdagingen met eetproblemen ervaren met hun kleuter. Hun kind wil niet eten, of wil bepalen wat hij eet en hoeveel. Het is een strijd, niet gezellig en ouders ervaren stress om met hun kind aan tafel te zitten.

Tips & tools

  • Door uit te vergroten wat er gebeurt, valt vaak op z’n plek wat er gebeurt en wat je als ouder doet om het in stand te houden of om het te creëren.
  • Daarnaast geef ik je tips en tools om ervoor te zorgen dat de strijd eruit gaat, je kind weer zal gaan eten en dat het gezellig is aan tafel!

Eten is controle voor je kind en emotie voor jou als ouder

Hier kan je andere problemen gaan ervaren met je kind, want kinderen vanaf 7 jaar zijn zich anders bewust van hun omgeving. Jij bent als ouder niet meer de enige met wie ze zich vergelijken. Leeftijdsgenootjes spelen een steeds grotere rol en dit kan ook worden bepaald in de opvoeding en dus ook aan tafel. Belangrijk is je kind te betrekken in processen en ze mee te nemen in besluiten. Dit kan je doen door samen bijv. te kijken naar wat er wordt gegeten, waarbij je als ouder in charge bent, omdat jij bepaalt uit bijv. welke groenten je kind kiest. Daarnaast is het handig om samen te gaan bekijken wat jullie als ouder belangrijk vinden en wat hiervoor nodig is. Betrek je kind in stappen die je wil nemen waarbij het gezellig is aan tafel en iedereen ook eet wat er op tafel komt.
Ik heb hier een aantal praktische tips die ik met je kan doornemen als je eetproblemen ervaart bij je kind, want eten is controle voor je kind en emotie voor jou. Samen kunnen we deze emoties doorbreken waardoor je met je kind weer positieve stappen kan zetten!

Tips:

  • Houd het gezellig aan tafel
  • Eet altijd aan tafel 
  • Laat een eetmoment niet te lang duren
  • Geef het goede voorbeeld; eet zelf ook alles en maak het gezellig aan tafel
  • Maak er een normaal moment van; eten aan tafel hoort er gewoon bij
  • Koppel geen emoties aan eten
  • Blijf eten aanbieden en laat ze eten proeven
  • Smaak ontwikkelt zich na een aantal keren proeven en daar is dus tijd voor nodig!
  • Neem ze mee in de keuzes, bijv. in bepaalde groentes. Laat ze, enkele uren van te voren, kiezen uit twee verschillende groentes die jullie zullen eten bij bijv aardappels en vlees, zodat ze dit vast weten en het geen verrassing voor ze is als ze aan tafel komen zitten
  • Geef 10 min van te voren aan dat jullie dan gaan eten
  • Laat nieuwe smaken 10x proeven, want dan pas maak je smaak aan en kunnen ze weten of ze iets lekker vinden.

Alles al geprobeerd? En nog steeds met je handen in je haar? Neem dan nu contact op!