Wat doet een orthopedagoog?

Aan wie:
– gezinnen van kinderen t/m 12 jaar
– hun ouders
– scholen

Wat is een orthopedagoog?
Het lijkt op een kinderpsycholoog, maar het verschil is dat een orthopedagoog niet alleen kijkt naar het kind zelf, maar daarnaast ook kijkt naar het hele systeem rondom het kind zelf.
Als orthopedagoog beschik ik over veel kennis van de ontwikkeling van het kind.

Voor welk kind/gezin?
Mijn aanpak is zeer geschikt voor een gezin of een kind dat over het algemeen goed functioneert, maar wel wat weerstand of moeilijkheden ondervindt. Een gezin dat zich niet thuisvoelt in een ‘psychologische’ omgeving; plekken waar diagnoses en protocollen een stempel kunnen drukken.

Werkwijze
Ik werk heel gericht, met veel praktische tips en tools vanuit gesprekken en observaties, waarbij van belang is dat kinderen zich in hun omgeving weer prettig voelen. Als orthopedagoog werk ik vanuit een systeembegeleiding, waarbij de driehoek van ouder, kind en de directe omgeving (als creche of school) van belang is.


Ik geloof er in dat een kind niet alleen een probleem heeft en ervaart, maar dat de omgeving hier ook een rol speelt.

Orthopedagogiek voor baby’s en peuters

0-1 jaar

Het eerste jaar met een baby is heel erg fijn, maar kan ook voor enorme onzekerheid zorgen. Doe je het als moeder wel goed? Slaapt en eet mijn kind wel genoeg? Hoe kan ik ervoor zorgen dat we, na een natuurlijke periode, weer onze nachtrust terugkrijgen? En wanneer is een baby hier aan toe? Met andere woorden; hoe zorg je ervoor dat je intens kan genieten van dat mooie, nieuwe wezentje in jullie gezin? En hoe kan je er tegelijkertijd voor zorgen dat jullie in een mooi ritme komen, zodat jullie heel relaxt met elkaar van jullie nieuwe samenstelling kunnen genieten?

Begeleiding van jonge ouders

Voor de begeleiding in het eerste jaar kan je denken aan het samen opstarten. Hoe zorg je voor een prettig ritme van (door)slapen, huilmomenten, (borst)voeden en bijvoorbeeld op pad gaan? Welke tools zijn echt prettig voor een baby?

Orthopedagoog Kies Lorraine

1-3 jaar
“Twee is nee”. Heerlijk die peuterpuberteit. De fase dat je kind twee wordt en op alles nee zegt. Hoe zorg je ervoor dat je samen makkelijk door deze fase komt. Hoe kan je het zo ombuigen dat je kind niet op alles nee zegt, en jij hem het idee geeft, dat hij een individu is die een mening mag hebben. Maar wel zo dat jij in control bent en blijft!

Orthopedagogiek voor kinderen 4-12 jaar

De basisschool. Wat een bijzondere tijd! Dat hele kleine is er wel van af. Maar elk schooljaar heeft zijn uitdaging, elk jaar wordt er meer van ze gevraagd. Hoe ga je hiermee om? Hoe gaan gesprekken op school? Zitten jullie op een lijn, of zie je steeds op tegen de oudergesprekken? Gaat je kind graag naar school? Het sociale aspect wordt steeds belangrijker; lukt het je kind om vriendjes te maken, samen te spelen op en na school. Hoe gaan ze om met sportactiviteiten; is verliezen erg? Geeft je kind op of gaat het door? En welke uitwerking heeft deze hele drukke tijd op je kind?

Orthopedagogische aanpak bij omgaan met emoties

Een probleem wordt niet alleen door het kind zelf ervaren, maar ook de omgeving merkt het vaak op en ziet graag verandering. Kinderen delen regelmatig hun emoties en reageren boos, bang, blij, gefrustreerd, verdrietig, jaloers of teleurgesteld. Het omgaan met al deze emoties in de opvoeding is vaak ingewikkeld. Je kan als ouder het gevoel hebben van alles te proberen, maar kinderen uiten hun emoties primair en daardoor dus vaak heftig. Denk maar aan een driftbui, extreme angst of fikse boosheid. Hoe kan je je kind helpen bij het omgaan met zijn emoties? Hoe leer je je kind rustig te worden en zich weer fijn te voelen?

Kind – ouder – school systeembegeleiding

Het uiten van (heftige) gevoelens van kinderen wordt dus niet alleen door het kind als onprettig ervaren, hun omgeving kan hier ook last van (en een aandeel in) hebben. Samen moet er op zoek gegaan worden naar een oplossing en dat kan een kind niet alleen. Daar heeft het hulp bij nodig van zijn omgeving. Deze driehoek van kind, ouder en school is een belangrijk gegeven voor een systeembegeleiding.

Orthopedagogiek voor gezinnen

In een gezin versterken emoties elkaar. Je leeft intensief met elkaar samen en bent emotioneel bij je kind betrokken. Je probeert je kind te helpen door z’n gevoelens te benoemen, hem af te leiden, te negeren of grenzen te stellen. Maar af en toe kan het zijn dat je geduld gewoon helemaal op raakt. Logisch, want je eigen gevoelens spelen hier ook mee. Hierdoor kan je in een flink conflict met je kind verzeilt raken. Je kind is boos, jij wordt boos, je kind wordt nog bozer enz. Doordat je als vader of moeder zo sterk met je kind verbonden bent, is dit onvermijdelijk. Dit gebeurt elke ouder. En dit maakt dat het een extra grote uitdaging is om goed om te gaan met de emoties van je kind.

Heeft jouw kind moeite met het controleren van z’n emoties? Wil je meer praktische handvatten als ouder om het thuis weer gezelliger te hebben? Kan je wel hulp gebruiken om op een lijn te komen met school?

Orthopedagogische coaching

In deze coaching begeleid ik kinderen in hun omgeving, altijd samen met hun ouders. Ook school kan een belangrijke schakel zijn om mee in gesprek te gaan.

Kan je hier advies bij gebruiken of heb je er een vraag over? Dit kan heel gemakkelijk! Stel jouw vraag via een e-mail of vul je vraag in via onderstaand invulformulier. Je krijgt dan zo snel mogelijk persoonlijk advies van mij. Als je liever telefonisch of Skype consult hebt kan dat ook! Ook kan er een door jullie gemaakt filmpje worden gestuurd waar ik naar kijk en feedback op geef. Daarnaast is het ook mogelijk om naar een bepaalde moeilijke situatie te komen kijken (zowel thuis, buiten of op school).