slaapprobleem kind 4-6 jaar
Mijn kleuter slaapt niet
Als je een slaapprobleem ervaart bij je kleuter (vanaf 4 jaar), kan je dat als ouder naast uitputting ook veel zorgen geven. Want goed slapen is heel belangrijk voor de gezondheid van je kind. Kinderen hebben voldoende slaap nodig om zich goed te kunnen ontwikkelen, te groeien en overdag voldoende energie te hebben.

Hoeveel uur slaap nodig?

Kinderen van 4 en 5 jaar hebben gemiddeld 12 uur aan slaap nodig per nacht, kinderen van 6 jaar 11 uur.

Gemiddelde bedtijd ligt tussen 18:30 – 19:15 uur.

Slaaptips voor het slaapprobleem van je kleuter:
– Zorg dat kinderen gedurende de dag lekker kunnen bewegen: sporten, voetballen, dansen. Kinderen die regelmatig bewegen slapen beter dan kindjes die vaak achter de TV of iPad zitten

– Creëer ’s avonds rust: rust en ontspanning (een warm bad) zijn belangrijk om goed te kunnen inslapen. Flikkerende iPads of spannende spelletjes op de Playstation kun je dus beter voor de middag of het weekend bewaren

– Volg elke avond het vaste bedritueel: instoppen, praatje maken of een verhaaltje lezen, dikke knuffel, licht uit

– Rust, reinheid en regelmatig is waar baby’s groot van worden, dit geldt eigenlijk nog steeds ook voor grotere kinderen. Zorg voor regelmaat: zorg dat je kind altijd rond dezelfde tijd naar bed gaat. Sta ook elke dag rond dezelfde tijd op met vaste rituelen (wassen, plassen, tandenpoetsen, aankleden)

– Stel duidelijke regels naar kinderen, laat weten dat je er altijd bent voor je kindje, maar dat je zelf ook slaap nodig hebt, bijvoorbeeld als ze midden in de nacht wakker worden

– Maak geen uitzonderingen in tijden voor het weekend: zeker als je kindje moeilijk (in)slaapt, is regelmaat in de klok beter voor een kindje

– De meeste kinderen van 4 jaar en ouder hebben geen middagdutje meer nodig. Is je kind toch erg moe na school, mag hij gerust maximaal 30 minuten slapen, tenzij hij dan ‘s avonds niet meer op tijd in slaap komt, dan worden dutjes afgeraden.

– Zorg voor een slaapkamer met donkere gordijnen die weinig licht doorlaten

– Eet gevarieerd: kinderen die gevarieerd eten zouden een betere nachtrust hebben, blijkt uit onderzoek. Suiker verslechtert de slaapkwaliteit

– Beperk eten of drinken met cafeïne (cola, chocolademelk) rond bedtijd

– Roept je kind ’s nachts vaak? Laat weten dat je er altijd bent als er iets is, maar dat je zelf ook wilt slapen

– Zorg voor een slaapkamer die niet te warm of te koud is

Willen jullie het slaapprobleem van je kleuter oplossen? 

Willen jullie je kind de ruimte geven deze belangrijke vaardigheid, namelijk het zelf leren slapen, onder de knie te krijgen?

Zie je het slaapprobleem van je kleuter niet meer zitten, heb je al tijden slechte avonden, nachten en vroege ochtenden? Wil je graag verandering in jullie huidige situatie en wil je graag de controle terugkrijgen over het slapen van je kind en natuurlijk je eigen leven?

 Neem contact op als je je herkent in onderstaande;

  • Je hebt het gevoel dat je alles al hebt geprobeerd en dat niks echt goed werkt
  • Je bent moe, uitgeput en radeloos en wil dat er nu iets verandert
  • Het kost je veel tijd om je kind in slaap te krijgen
  • Je kind wil alleen slapen als je naast hem ligt, hem kriebelt of zijn handje vast houdt
  • Je kind wordt meerdere keren per nacht wakker en komt zelf niet meer in slaap
  • Hij eindigt ongewenst altijd wel weer bij jullie in bed
  • Je kind wordt heel vroeg wakker in de ochtend

Hoe ga ik te werk als slaapcoach?

Ik stop pas met de coaching als alle doelen zijn behaald en ouders en kind weer hun nachtrust terughebben.

Samen starten we met het in kaart brengen van het slaap- en voedingspatroon en de gezinsdynamiek. Belangrijk is het dat jullie als ouders een einddoel neerzetten voordat we starten met de coaching met de wondervraag: “Stel je voor dat dit traject is afgerond en de situatie is helemaal geworden zoals je hoopte. Waaraan zou je dat merken?”

Persoonlijk consult
Tijdens een persoonlijk consult bij ouders thuis stellen we samen een slaapplan op specifiek gericht op jullie kind en jullie situatie. Jullie zullen hier zelf mee aan de slag gaan, met duidelijke afspraken en regels die jullie als ouder gaan nastreven.

Ik ben beschikbaar voor vragen als het niet gaat zoals besproken, en zal jullie door moeilijke momenten heen coachen.

We zullen kijken naar de fase waar je kind in zit, nemen mee wat slaapproblemen van je kleuter triggert (bijv. wat hij de hele dag meemaakt en eventueel moet verwerken (leeg maken van een vol hoofdje!)
Daarnaast ontwikkelen we de slaaponafhankelijkheid: kinderen en ouders moeten vertrouwen krijgen dat het kind zelf in slaap kan vallen, of dat nu aan het begin van de avond is of tijdens de nacht.

Ook kan ik aandacht geven aan andere uitdagingen die eventueel thuis worden ervaren.

Fijn dat mijn zoon na twee weken zelf in slaap kon vallen. We hoeven geen uren met hem bezig te zijn en hebben onze avond terug. Wat een heerlijk gevoel en zelf kom ik ook weer veel meer tot rust

Anna, moeder van drie jongens van 5, 3 en 1 jaar

Alles al geprobeerd? En nog steeds met je handen in je haar? Neem dan nu contact op!