slaapprobleem kind 2-4 jaar

Mijn peuter slaapt niet

Als je een slaapprobleem ervaart bij je peuter (vanaf 2 jaar), kan je dat als ouder naast uitputting ook veel zorgen geven. Want goed slapen is heel belangrijk voor de gezondheid van je kind. Kinderen hebben voldoende slaap nodig om zich goed te kunnen ontwikkelen, te groeien en overdag voldoende energie te hebben. Een peuter slaapt in de nacht ongeveer 10 tot 12 uur, maar de verschillen tussen peuters zijn groot.

Peuters willen soms niet gaan slapen of komen ‘s nachts uit bed. Duidelijkheid helpt ook bij het slapen en voorkomen van slaapproblemen. Vaste gewoonten spelen daarin een belangrijke rol.

Duidelijkheid en structuur met aandacht

Slaapprobleem peuter
Herken jij onderstaande punten en wil je hier hulp bij?
– Je kind wil niet naar bed
– Je kind slaapt niet in
– Je kind slaapt niet door

Je peuter ontdekt zijn eigen wil en gaat daarmee oefenen. Slapen kun je niet voor je kind doen en je peuter krijgt dat in de gaten. Wegrennen bij het uitkleden, treuzelen, steeds uit bed komen en gaan schreeuwen of huilen levert doorgaans veel aandacht op. En ieder kind wil graag aandacht van papa en mama. Je bent geneigd om boos te worden en te dreigen met van alles en nog wat. Het naar bed gaan wordt zo een probleem dat iedere avond terug keert.

Hulp bij slaapproblemen peuter
Wat kan je doen?

  • Bij een peuter is het handig om een vaste dagstructuur en een vast dagritme te gebruiken. Dat wil zeggen dat je vaste momenten instelt voor opstaan, wassen en aankleden, eten en naar bed gaan.
  • Een vast ritueel bij het naar bed brengen is duidelijk voor je kind. Het is belangrijk dat je je kind daarbij gerichte aandacht geeft.
  • Bouw de dag rustig af en zeg duidelijk tegen je kind dat het over vijf of tien minuten bedtijd is. Zo krijgt je kind de ruimte voor de overgang van wakker zijn naar slapen. 
  • Stel een vaste bedtijd in met een vast slaapritueel, dat ongeveer 20 tot 30 minuten duurt.
  • Ga een halfuur voor bedtijd over op rustige activiteiten.
  • Breng je kind naar bed in een gezellige, ontspannen sfeer.
  • Zorg voor een rustige en donkere kamer, met een kamertemperatuur tussen 16° en 18° C. 
  • Probeer alle afleidingsmanoeuvres te negeren, bedenk dat minder aandacht voor negatief gedrag ervoor zorgt dat dit gedrag uitdooft.
  • Blijf rustig en dreig niet met straffen. Het is beter om met beloningen te werken.

Willen jullie het slaapprobleem van je peuter oplossen? 

Willen jullie je kind de ruimte geven deze belangrijke vaardigheid, namelijk het zelf leren slapen, onder de knie te krijgen?

Zie je het slaapprobleem van je peuter niet meer zitten, heb je al tijden slechte avonden, nachten en vroege ochtenden? Wil je graag verandering in jullie huidige situatie en wil je graag de controle terugkrijgen over het slapen van je kind en natuurlijk je eigen leven?

 Neem contact op als je je herkent in onderstaande;

  • Je hebt het gevoel dat je alles al hebt geprobeerd en dat niks echt goed werkt
  • Je bent moe, uitgeput en radeloos en wil dat er nu iets verandert
  • Het kost je veel tijd om je kind in slaap te krijgen
  • Je kind wil alleen slapen als je naast hem ligt, hem sust of zijn handje vast houdt
  • Je kind valt alleen in slaap als hij gevoed of vastgehouden wordt
  • Je kind wordt meerdere keren per nacht wakker en komt zelf niet meer in slaap
  • Hij eindigt ongewenst altijd wel weer bij jullie in bed
  • Je kind wordt heel vroeg wakker in de ochtend
  • Je kind maakt alleen maar korte slaapjes overdag

Hoe ga ik te werk als slaapcoach?

Ik stop pas met de coaching als alle doelen zijn behaald en ouders en kind weer hun nachtrust terughebben.

Samen starten we met het in kaart brengen van het slaap- en voedingspatroon en de gezinsdynamiek. Belangrijk is het dat jullie als ouders een einddoel neerzetten voordat we starten met de coaching met de wondervraag: “Stel je voor dat dit traject is afgerond en de situatie is helemaal geworden zoals je hoopte. Waaraan zou je dat merken?”

Persoonlijk consult
Tijdens een persoonlijk consult bij ouders thuis stellen we samen een slaapplan op specifiek gericht op jullie kind en jullie situatie. Jullie zullen hier zelf mee aan de slag gaan, met duidelijke afspraken en regels die jullie als ouder gaan nastreven.

Ik ben beschikbaar voor vragen als het niet gaat zoals besproken, en zal jullie door moeilijke momenten heen coachen.

We zullen kijken naar de overgang van ledikant naar junior bed of van de ouderslaapkamer naar hun eigen kamer. Ook kijken we naar de fase waar je kind in zit, en zullen we een schema maken voor eventueel afbouwen van voedingen (en speentjes) in de nacht. De slaapjes overdag worden als belangrijk onderdeel gezien, dus ook dit wordt onder de aandacht gebracht. Het ontwikkelen van slaaponafhankelijkheid: kinderen en ouders moeten vertrouwen krijgen dat het kind zelf in slaap kan vallen, of dat nu aan het begin van de dag is of tijdens de nacht.

Ook kan ik aandacht geven aan andere uitdagingen die eventueel thuis worden ervaren.

Na de 1e week viel mijn meisje zelfstandig in slaap. Tijdens de tweede week van de coaching ging het doorslapen ineens een heel stuk beter. Nu heel soms nog iets te vroeg wakker, maar we hebben onze avonden en nachten terug! Dat is al zo fijn. Bij deze laatste uitdaging helpt Lorraine ons nog steeds en dat is fijn, want we weten dat het ons uiteindelijk gaat lukken!

Sander & Lianne, ouders van dochter 2 jaar

Alles al geprobeerd? En nog steeds met je handen in je haar? Neem dan nu contact op!