Je bent niet alleen.
1 op de 4 kinderen onder de vijf jaar heeft een slaapprobleem.
Slapen is een aangeleerde vaardigheid, dat je net als lezen, schrijven en fietsen kan leren.
Maar slapen gaat niet bij elk kind vanzelf en veel kinderen hebben hier hulp bij nodig. Weet dat ieder kind kan leren slapen met oefening, toewijding en geduld.
Helaas zijn er, als het op gedragsmatige slaapproblemen aankomt, niet veel professionals, als een huisarts of het consultatiebureau, die je hierbij verder kunnen helpen. En dat is jammer, want hierdoor zijn er teveel ouders die slaapgebrek hebben, doordat hun kind niet goed slaapt.

Als orthopedagoog bied ik meer dan alleen maar
slaap-coachen

Naast slaapcoachen kan ik jullie verder helpen, want de hulp die ik bied stopt niet alleen bij slaapproblemen. Je ziet bijvoorbeeld vaak bij ouders die meerdere kinderen hebben, van baby’s van een paar weken, peuters van een paar maanden en kleuters van een paar jaar, en kiezen voor slaap-coaching van bijvoorbeeld hun jongste kind, dat een andere (ouder) kind in het gezin ineens ook slechter gaat slapen of ander opvallend gedrag kan laten zien. Of dat er ook nog ander gedrag aan voorafgaat waar we samen eens naar kunnen kijken

Je hoeft geen slechte nachten te hebben, want slaaptrainen werkt!

Geen enkel kind is gelijk en dat geldt ook voor de opvoeding. Het slaapcoachen dat ik bied, kan op maat worden toegepast binnen elk gezin, ongeacht leeftijd en temperament van het kind. Hier geldt wel dat het kind gezond is en de ouders consistent. Samen maken we een plan, waar jullie als ouders een aantal weken intensief aan zullen werken en dit consequent toepassen. Ik zal daarbij met jullie kijken naar het huidige slaappatroon van jullie kind en daarbij rekening houden met jullie wensen.

Mijn missie als orthopedagoog, is om zoveel mogelijk ouders te coachen, en hen te voorzien van de nodige tools om hun kind te leren (door)slapen. Het is mijn doel om ouders de regie over hun eigen leven terug te geven, te zorgen dat hun kind(eren) en zijzelf eindelijk weer de nacht doorslapen, en dat alles zonder stress en schuldgevoel.

Is laten huilen schadelijk?
Veel ouders hebben moeite met de ‘laten huilen’-techniek omdat ze bang zijn hun kind emotioneel te beschadigen. Ze voelen zich schuldig dat ze onder de druk van het huilen bezwijken en deze methode niet kunnen doorvoeren. Samen kunnen we kijken hoe we je kindje stap voor stap in slaap kunnen krijgen en houden. Niet elke ouder vindt het fijn om hun kindje te laten huilen, ook al is het bewezen dat (kort) laten huilen niet schadelijk is. Deze slaapcoaching methode biedt bewezen, haalbare en vooral milde slaap oplossingen voor alle ouders.

Ik zeg altijd tegen ouders: begeleid je kind laten huilen is minder schadelijk dan een slecht slaappatroon voor je kind. Kinderen die slapen hebben meer rust, zijn opgewekter, zijn prikkelbestendig(er) en ontwikkelen zich beter. Juist tijdens het slapen ontwikkelen hun hersenen zich. Alle rust die ze dan krijgen, zorgt ervoor dat de dag gezelliger verloopt; je kindje is uitgerust, minder prikkelbaar waardoor eten, spelen en leren beter gaat.

Willen jullie je kind de ruimte geven deze belangrijke vaardigheid, namelijk het zelf leren slapen, onder de knie te krijgen?

Zie je het niet meer zitten, heb je al tijden slechte avonden, nachten en vroege ochtenden? Wil je graag verandering in jullie huidige situatie en wil je graag de controle terugkrijgen over het slapen van je kind en natuurlijk je eigen leven? Neem contact op als je je herkent in onderstaande;

  • Je hebt het gevoel dat je alles al hebt geprobeerd en dat niks echt goed werkt
  • Je bent moe, uitgeput en radeloos en wil dat er nu iets verandert
  • Het kost je veel tijd om je kindje in slaap te krijgen – Je kindje wil alleen slapen als je naast hem ligt, hem sust of zijn handje vast houdt – Je kindje valt alleen in slaap als hij gevoed, vastgehouden of gewiegd wordt
  • Je kindje wordt meerdere keren per nacht wakker en komt zelf niet meer in slaap – Hij wil vaak gevoed worden ‘s nacht – Hij eindigt ongewenst altijd wel weer bij jullie in bed – Je kindje wordt heel vroeg wakker in de ochtend
  • Je kindje maakt alleen maar korte slaapjes overdag

Hoe ga ik te werk?

Ik stop pas met de coaching als alle doelen zijn behaald en ouders en kind weer hun nachtrust terughebben.
Samen starten we met het in kaart brengen van het slaap- en voedingspatroon en de gezinsdynamiek. Belangrijk is het dat jullie als ouders een einddoel neerzetten voordat we starten met de coaching. De wondervraag: “Stel je voor dat dit traject is afgerond en de situatie is helemaal geworden zoals je hoopte. Waaraan zou je dat merken?”

Persoonlijk consult
Tijdens een persoonlijk consult bij ouders thuis stellen we samen een slaapplan op specifiek gericht op jullie kind en jullie situatie. Jullie zullen hier zelf mee aan de slag gaan, met duidelijke afspraken en regels die jullie als ouder gaan nastreven.
Ik ben beschikbaar voor vragen als het niet gaat zoals besproken, en zal jullie door moeilijke momenten heen coachen.
We zullen kijken naar de overgang van ledikant naar junior bed of van de ouderslaapkamer naar hun eigen kamer. Ook kijken we naar de fase waar je kind in zit, en zullen we een schema maken voor eventueel afbouwen van voedingen (en speentjes) in de nacht. De slaapjes overdag worden als belangrijk onderdeel gezien, dus ook dit wordt onder de aandacht gebracht. Het ontwikkelen van slaaponafhankelijkheid: kinderen en ouders moeten vertrouwen krijgen dat het kind zelf in slaap kan vallen, of dat nu aan het begin van de dag is of tijdens de nacht.
Ook kan ik aandacht geven aan andere uitdagingen die eventueel thuis worden ervaren.

Fijn dat mijn zoon na twee weken zelf in slaap kon vallen. We hoeven geen uren met hem bezig te zijn en hebben onze avond terug. Wat een heerlijk gevoel en zelf kom ik ook weer veel meer tot rust

Anna, moeder van drie jongens van 5, 3 en 1 jaar
Slaap Coaching kan succesvol kan worden toegepast binnen elk gezin en biedt bewezen, haalbare en milde oplossingen voor ouders. De coaching focust op stapsgewijze aanpassingen in bedtijd routine, slaapjes en nachtritme, zodat je kind een zogeheten slaaponafhankelijkheid kan ontwikkelen. Deze benadering is geen one-size-fits-all methode maar een op het specifieke kind toegespitste benadering met een succesratio van 95%, waarbij als voorwaarde geldt dat het kind gezond is en de ouders consistent. Ouders kunnen liefdevol en aanwezig zijn en tegelijkertijd hun kind de ruimte geven deze belangrijke vaardigheid, namelijk het zelf leren slapen, onder de knie te krijgen.

Slaap-coachen kan succesvol kan worden toegepast binnen elk gezin en biedt haalbare en milde oplossingen voor ouders. De coaching focust op stapsgewijze aanpassingen in bedtijd routine, slaapjes en nachtritme, zodat je kind een zogeheten slaaponafhankelijkheid kan ontwikkelen. Deze benadering is op maat gemaakt en zal voor ieder kind anders zijn. Ouders kunnen liefdevol en aanwezig zijn en tegelijkertijd hun kind de ruimte geven deze belangrijke vaardigheid, namelijk het zelf leren slapen, onder de knie te krijgen.